Przedsiębiorcy, który zostali poszkodowani w wyniku powodzi, mogą na dzień dzisiejszy ubiegać się o wsparcie z Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Urząd Skarbowy: na podstawie art. 67a Ordynacji podatkowej podatnicy mogą wnioskować o:
- rozłożenie na raty należności podatkowych (wniosek RAT-Z),
- umorzenie zaległości podatkowej (wniosek UZ-M),
- odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych (wniosek TER-Z).
We wniosku należy opisać swoją sytuację i uzasadnić potrzebę otrzymania ulgi. Ocena zasadności udzielenia ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych przeprowadzana będzie odrębnie w każdej sprawie przez organ podatkowy, z uwzględnieniem ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. Wnioski można złożyć bez wychodzenia z domu poprzez stronę biznes.gov.pl lub przez konto w e-Urzędzie Skarbowym.
Dodatkowo w ramach specjalnie uruchomionego numeru przedsiębiorcy mogą otrzymać niezbędne informacje na temat dostępnych rozwiązań w związku z zaistniałą sytuacją.
więcej informacji na stronie internetowej Urzędu Skarbowego
Zakład Ubezpieczeń Społecznych: przedsiębiorcy mogą skorzystać z następujących form pomocy:
- odroczenie terminu płatności składek,
- rozłożenie należności na raty,
- umorzenie opłacania składek - dotyczy to jednak tylko składek na własne ubezpieczenie. Na umorzenie mogą liczyć poszkodowani przedsiębiorcy, którzy m.in. wykażą, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie są w stanie opłacać składek.
Wnioski można składać elektronicznie przez profil PUE ZUS, za pośrednictwem poczty lub osobiście w placówce ZUS. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku, zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania. Przedsiębiorca może też skorzystać z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń – najbliższy oddział, w którym funkcjonuje stanowisko doradcy ds. ulg i umorzeń to ZUS Wałbrzych – tel. (74) 649 73 31, (74) 649 73 18, (74) 649 73 55, (74) 649 73 17, (74) 649 71 76.